Vana hea sõber pääsuke (loodusefriigi vaatlused)

Suitsupääsuke

Juba siis kui rahvuslik ärkamine oli veel kauge tulevik, tekitasid pääsulinnud minus eriliselt hea ja sooja tunde. Ega polnudki vaja mingit rahvuspropagandat. Pääsuke oli lihtsalt seal, kus oli minu kõige armsam lapsepõlvekodu. Hommikul öösärgis päikesesoojal trepil istudes sai vaadatud toimekate linnukeste pesasse supsamist. Eriti aga meeldisid mulle soojad õhtud, mil õhk oli selge, klaar ja suveküpselt sinine. Pääsukesed kihutasid selles avaruses uskumatu osavusega kord kadudes tolmutäpina kõrgusesse, kord vuhisedes oma kõhualuseid näidates madalalt üle mu pea. Lihtsalt armastan neid linde! Ja miski ei ole muutunud. Kuuldes pääsukese piir-piir hõikeid, on mul alati tunne, et olen kodus ja kõik on imehästi.

Tänaselgi supersoojal juuniõhtul vaatlen juba pisut üle tunni pääsukeste toimetamist. Alguses lihtsalt niisama, sest hea on vaadada millise kiirusega nad liiguvad. Siis aga sain aru, et ma ei olegi selgeks teinud millised pääsukesed siin just elavad. Ja selle selgitamiseks kulus ikka üksjagu pingutamist, sest katsu sa raketina kihutava linnukese põsevärvi kindlaks teha.🙂

Niisiis Saku rahvas. Siin suurte majade juures on peamine tegija Piiritaja – eks nimi tuleb nende kõlavast piir-piir häälitsusest. Piiritaja on üleni mustjaspruuni värvi, kuigi sinise taeva taustal tundub ta mu silmale sageli hoopis sinakasmust. Pisut vähem on neile seltsiks räästapääsukesi. Nemad nii uhket laulu ei tee, kuid neil on välja panna kena valge kõhualune ja seda valget laiku jätkub veel saba pealegi. Häälitsuse järgi oleks ma nagu kuulnud ka suituspääsukese midli-madli sidinat, aga ei suutnud väliste tunnuste järgi küll ühtegi kinldlaks määrata (punakaspruun kurgualune). Samas mul on veel aega küll rõdul linde uurida, sest suvi on alles alguses.🙂

Netist infot otsides sain teada, et aasta lind 2011 on suitsupääsuke ja muuhulgas on välja kuulutatud fotokonkurss. Linnusõbrad saavad pääsukeste kohta infot vaadata sellelt ilusalt pääsukeste kodulehelt http://www.eoy.ee/suitsupaasuke/eesti-paasukesed. Kodulehel on isegi õpetus, kuidas lahke majaomanik saaks pääsulinde aidata.🙂

– Pääsusõber Anni –

Lisa kommentaar

